Lekker Literair, en met een fontgrootte die bij de doelgroep past.ย
Vreemd, hoe sommige mensen menen dat je je niet met de inhoud dient onderscheiden maar met een hopeloos schreeuwerige fontgrootte. Het zou natuurlijk kunnen dat de doelgroep van de Gids tachtig plus is. Dat lijkt me zelfs enigszins waarschijnlijk. Maar dit vind ik mooi aansluiten op mijn observatie dat er in Amsterdam zoveel wordt geschreeuwd omdat de huurprijzen er niet meer te betalen zijn. Zelfs een literair blad als de Gids moet eraan geloven.ย
Wat zouden ze daarmee willen bereiken? Lekker Literair!ย
Ook elders dezelfde fontziekte. Zie de knoppen hieronder. Ook hier weer afgrijselijk fontgebruik. Een hersenziekte die heel literair Nederland in de greep heeft? Resultaat van ontlezing? De verkrachting komt de poรซzie binnen, nou zeg dat wel, hou toch op zeg. Of zouden die mensen echt menen dat zulke fontgrootte autoriteit uitstraalt? Het is werkelijk een volslagen bizar fenomeen. Over de gedichten wil ik het niet eens hebben.
Een goed observator bemerkt dat alle drie bovenstaande bladen niet alleen dezelfde beun-ontwerper gebruiken maar dat ze ook inhoudelijk precies hetzelfde programma afdraaien. We hebben hier dus te maken met 3 bladen die door 1 klein netwerkje worden ingevuld naar believen, maar wel de pretentie omhoog houden dat het om verschillende clusters zou gaan. Kwalijk!
Martijn Benders is dichter, schrijver en filosoof. Hij publiceerde twaalf boeken, veelal dichtbundels, de laatste bij De Kaneelfabriek. Hij is hoofdredacteur van De Honingzaag, een blad over literatuur en filosofie.